Narzędzia SEO
Co to są narzędzia SEO?
Poszczególne odnośniki w wynikach wyszukiwania Google nie wyświetlają się w danej kolejności bez powodu. Wynika to z szeregu elementów takich jak szybkość ładowania witryny, linkowanie wewnętrzne, wykorzystane frazy kluczowe i inne czynniki, które składają się na to, co określamy jako pozycjonowanie.
Celem optymalizacji strony jest poprawa pozycji. Ma to ogromne znaczenie dla sprzedaży. Badania wykazują, że ponad 55% ruchu z wyszukiwarek to kliknięcia w pierwsze trzy wyniki. Nic dziwnego, że o pierwsze pozycje toczy się nieustanna bitwa pomiędzy działami SEO poszczególnych firm i agencji marketingowych.
By móc zawalczyć o wysoki ranking strony internetowej, przyda Ci się wydajne narzędzie SEO. Mają one różne funkcje, dlatego działy marketingu korzystają często z więcej niż jego programu. Z innych korzysta się do wyszukiwania słów kluczowych (np. Senuto), inne przydają się do określenia szybkości ładowania strony czy przystosowaniu do urządzeń mobilnych (np. Pagespeed Insights), zadaniem innych jest analiza profilu linków zwrotnych (np. KWFinder Rank Tracker).
Inne mają szerokie zastosowanie w określaniu parametrów wpływających na pozycję w wyszukiwarce Google i łączą zróżnicowane funkcjonalności (np. Semstorm). Wartościowe są także narzędzia SEO od Google takie jak Google Search Console, Google Analytics czy Google Trends. Warto korzystać z pomocy Google – kto lepiej rozumie skomplikowany algorytm niż sam jego twórca?
Czy narzędzia SEO są niezbędne?
Płatne i darmowe narzędzia SEO pozwalają na znaczne usprawnienie pracy działów marketingu i są niezbędnym elementem działań Specjalistów SEO. Bez nich wykonanie niektórych zadań staje się niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe.
Na przykład jednoznaczne określenie, jakiego pobocznego słowa kluczowego należy użyć, jest niezwykle problematyczne bez efektywnych narzędzi. Ręczna analiza konkurencji rzadko jest wystarczająca. Ma to szczególne znaczenie, odkąd długi ogon ma tak duży wpływ ma pozycjonowanie – samodzielne ustalenie głównych fraz jest znacznie prostsze niż w tym przypadku. W takim wypadku bardzo przydają się odpowiednie narzędzia, np. np. Planer słów kluczowych Google Keyword Planner.
Optymalizacja strony to nie tylko treści i słowa kluczowe na niej zawarte. To również analiza linków odsyłających do konkretnej witryny. Narzędzie od Google, czyli Google Search Console pozwoli Ci na fachowy audyt SEO, wskaże indeksację witryny oraz pozwoli przeanalizować linkbuilding.
Performance, także na urządzeniach mobilnych, określisz przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Te działania SEO są niemożliwe bez wykorzystania odpowiednich programów, aplikacji i wtyczek do pozycjonowania stron. Z tego powodu warto inwestować w wydajne narzędzia.
Ile kosztują i czy warto korzystać z darmowych narzędzi SEO?
Zastanów się najpierw, jakich narzędzi SEO potrzebujesz. Darmowe narzędzia SEO mają zwykle znacznie mniej funkcji i dużo bardziej specyficzny profil niż te płatne. Mimo to są nieocenioną pomocą w codziennej pracy.
Na przykład profil linków prowadzących do konkretnego serwisu (backlinków) z łatwością zbadasz przy pomocy darmowej wtyczki do Chrome Link Miner. Narzędzie SEO pozwalające na audyt fraz kluczowych Screaming Frog dostępne jest nie tylko w płatnej, ale także darmowej wersji (ograniczonej do 500 adresów URL). Bezpłatne Google Analytics pozwoli Ci sporządzać fachowe raporty, zawierające np. informacje na temat tego, skąd serwis pozyskuje odbiorców – z zakresu organicznego, płatnego czy social media.
Najlepsze narzędzia do analizy pod kątem SEO wbrew pozorom nie muszą być drogie, co więcej znakomite efekty przynosi łączenie tych płatnych z darmowymi. Ceny są zróżnicowane – skontaktuj się z nami, by poznać cenniki poszczególnych wtyczek, programów i aplikacji.
Analiza słów kluczowych, sprawdzanie linków przychodzących czyli, najważniejsze funkcje narzędzi SEO
Pozycjonowanie stron jest znacznie łatwiejsze przy użyciu najlepszych narzędzi SEO. Mogą one:
- analizować słowa kluczowe
- służyć do analizy konkurencji
- przydać się do analizy linków przychodzących
- weryfikować performance witryny
- monitorować ruch na stronie i pozyskiwanie
- analizować pozycję w mediach społecznościowych
- powiadamiać o utracie linku lub wzmianki
- sprawdzić zgodność parametrów technicznych z wymogami Google
- analizować PPC.
Wszystkie te czynniki wpływają na to, jak wysoko algorytm pozycjonuje witrynę w przeglądarce. Dzięki odpowiednim wtyczkom, aplikacjom i narzędziom możesz poprawić wynik strony, co przekłada się na wyższą skuteczność działań marketingowych, większy ruch na stronie, a co za tym idzie większe przychody.
Od czego zacząć, czyli TOP5 darmowych narzędzi i płatnych narzędzi SEO
Przedstawiamy nasz wybór TOP5 narzędzi do pozycjonowania. Pamiętaj, że szczególne znaczenie ma to, jakich funkcjonalności potrzebujesz w codziennej pracy.
Darmowe
- Google Analytics – nie może go zabraknąć w każdym top3, top10 i top50 – to praktyczne darmowe narzędzie pozwoli Ci sporządzić przejrzyste raporty dotyczące stron internetowych.
- Google Trends – określa, czego szukają użytkownicy w przeglądarce – dzięki temu łatwiej wyznaczysz, na które słowo kluczowe warto się pozycjonować.
- SpyFu – zawiera szczegółowe dane dotyczące fraz, dzięki którym możesz podjąć decyzję, na które warto postawić, a które są mniej istotne.
- Answer The Public – to bezpłatne narzędzie do analizy słów kluczowych, zwłaszcza długiego ogona.
- Screaming Frog SEO Spider – umożliwia analizę wyników w czasie rzeczywistym oraz sporządzanie raportów, dostępne jest w bezpłatnej i pełnej wersji.
Płatne
- Senuto – dostępne jest w czterech planach cenowych, zawierających takie funkcje jak monitoring pozycji, narzędzia do analizy słów kluczowych czy do analizy widoczności.
- Ahrefs – to rozbudowane narzędzie pozwalające na monitoring pozycji, audytowanie strony, estymację ruchu, analizę linków i planowanie fraz.
- SurferSEO – Surfer przeznaczony jest do tworzenia treści w przystępnym kokpicie w oparciu o frazy. Zawiera także Content Score, który weryfikuje, jak wypada tekst na tle konkurencji.
- Semstorm – to kompleksowa pomoc w pracy działu marketingu, opierająca się na codziennym monitorowaniu fraz, miesięcznych raportach i analizie konkurencji.
- Brand24 – narzędzie na bieżąco monitoruje Internet, wyszukując wzmianki o konkretnej stronie i śledząc, w jaki sposób obiegają one sieć.
Sprawdź funkcjonalności poszczególnych narzędzi SEO i zawalcz o pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.