Platformy Sprzedażowe

W świecie rzeczywistym nie da się prowadzić sklepu bez odpowiedniej nieruchomości. Podobnie, jeżeli chcemy rozpocząć sprzedaż produktów w sieci, nie da się tego zrobić bez odpowiedniej platformy. Platforma sprzedażowa to niezbędny element biznesu opartego na handlu w internecie, czyli tak zwanej branży e-commerce. Wybór odpowiedniej nie zawsze jest prosty, a może mieć decydujący wpływ na sukces naszej firmy. Jak więc to zrobić?
IdoSell logo
_jet_reviews_average_rating/5
IdoSell to przede wszystkim możliwość tworzenia i obsługi sklepu internetowego. Integracja z WMS czy ERP pozwala ci na sterowanie wszelkimi procesami z jednego panelu. Poprzez IdoSell możesz także zintegrować sklep z firmami kurierskimi, płatnościami online czy marketplaces.
WIX logo

Wix

_jet_reviews_average_rating/5
Wix to przede wszystkim edytor do tworzenia stron WWW. Możesz stworzyć projekt od zera, skorzystać z ponad 500 szablonów lub wykorzystać Wix ADI. Dzięki Wix możesz także uzyskać darmowy hosting, certyfikat SSL czy pełną analizę danych swojej witryny. Wix pozwala na stworzenie każdego rodzaju strony internetowej, od prostej wizytówki po rozbudowany sklep internetowy.

Wybór platformy sprzedażowej — od czego zacząć?

Decydując się na konkretną platformę, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę rozmiar naszego biznesu. Tworząc swój pierwszy własny sklep internetowy, prawdopodobnie początkowo nie będziemy mieli kilkuset zamówień dziennie, a tysiące produktów w ofercie to jeszcze pieśń przyszłości.

Jeżeli więc dopiero startujemy z biznesem online, nie ma potrzeby inwestowania tysięcy złotych w oprogramowanie z najwyższej półki. Na tym etapie wystarczająca powinna być bezpłatna platforma sprzedażowa.

W Polsce bezkonkurencyjne pod tym względem jest Allegro. Stało się ono wręcz synonimem sklepu internetowego. Oczywiście jest to dobre miejsce, żeby zacząć. Oferuje natychmiastowy dostęp do milionów klientów w całej Polsce. Jeśli planujemy sprzedaż na całym świecie, przydatny może się okazać portal Amazon. Jednak zarówno w przypadku Allegro, jak i Amazon pojawia się problem wysokich prowizji.

Na szczęście jednak jest możliwość skorzystania z bezpłatnych platform, tzw. gotowców. Oferują one gotowe szablony, więc nie jest potrzebna duża wiedza z zakresu tworzenia stron internetowych. Uruchomienie takiego sklepu wymaga jednak odrobinę wprawy i poświecenia czasu, żeby dopracować szczegóły. Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy?

  • Szata graficzna — przestarzały wygląd strony, nieestetyczny szablon, nieczytelne czcionki potrafią bardzo skutecznie zniechęcić klienta. Taki sklep wygląda po prostu nieprofesjonalnie, a przecież klient musi nam zaufać, żeby chcieć dokonać zakupu.
  • Integracje — pozwalają na usprawnienie pracy sklepu. Z jednej strony pomaga to odciążyć właściciela (na przykład możliwość szybszego wystawiania aukcji), a drugiej może wprowadzić dodatkowe funkcje lub zwiększyć wydajność przy obsłudze zamówień.
  • Systemy do statystyk — im bardziej rozbudowana możliwość monitorowania sklepu, tym trafniej możemy podejmować kolejne decyzje związane z jego rozwojem. Dostęp do statystyk dotyczących ruchu na stronie oraz do konwersji (czyli stosunku osób odwiedzających sklep do tych, które coś kupiły) daje możliwość dotarcia do większej liczby klientów.
  • Powiadomienia e-mailowe - e-mail marketing pozwala kontaktować się z klientami, którzy dokonali już zakupu w sklepie i tym samym przesyłać im oferty np. o aktualnych promocjach. Warto przy tym rozważyć użycie specjalnych programów do e-mail marketingu.
  • Możliwości optymalizacyjne i indywidualnych rozwiązań — im większe możliwości optymalizacji, tym bardziej profesjonalny będzie sklep. Większość osób opuszcza stronę internetową, jeśli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Dodatkowo może to ułatwić pozycjonowanie sklepu, co uczyni go łatwiejszym do znalezienia przez potencjalnych kupców. Z kolei możliwości personalizacji pozwolą na dostosowanie sklepu do własnych potrzeb, tak, aby w pełni odpowiadał naszym wymaganiom.

Najpopularniejsze platformy sprzedażowe

Na rynku powstał szereg rozwiązań umożliwiających darmowe założenie sklepu internetowego. Zdecydowana większość z nich występuje również w języku polskim. Dodatkowo ich wydajność pozwala na obsługę małych i średnich sklepów. Jakie są więc najlepsze platformy sprzedażowe?

  • Shoper — najpopularniejsza i jedna z najbardziej funkcjonalnych platform e-commerce na polskim rynku. Pozwala zintegrować obsługę sklepu z magazynem, a także obsługuje najnowocześniejsze formy płatności. Bardzo przydatną funkcją będzie zapewne możliwość połączenia z Google Analytics, co usprawni śledzenie statystyk. Umożliwia również prowadzenie firmowego bloga, co także może mieć wpływ na zwiększenie liczby kupujących.
  • Shopify — bardzo szybko rozwijająca się platforma. Niestety występuje tylko w języku angielskim, jednak jej obsługa jest na tyle intuicyjna, że nie ma potrzeby bardzo dobrej znajomości tego języka. Oferuje przydatne dodatkowe moduły, co usprawnia działanie sklepu.
  • PrestaShop — obsługa tej platformy jest bardzo prosta i intuicyjna, więc świetnie sprawdzi się dla osób na początku e-handlu. Posiada wbudowaną dużą ilość dodatkowych funkcji, a także posiada możliwość dokupienia kolejnych.
  • Sky-shop — platforma oferująca możliwość przenoszenia danych z innych sklepów. Posiada łatwy w obsłudze panel administracyjny umożliwiający dostosowanie sklepu do własnych potrzeb, jednak optymalizacja wymaga znajomości programowania.
  • Magento — posiada jeden z najbardziej zaawansowanych systemów do zarządzania stroną oraz jej funkcjami. Oferuje również pełną integrację z wieloma sklepami zewnętrznymi.
  • OpenCart — przede wszystkim ma małe wymagania sprzętowe, co sprawia, że jest dostępny praktycznie dla każdego. Jednak im więcej modułów chcemy dodać, tym wymagania stają się większe. Dlatego ta platforma sprzedażowa najlepiej nadaje się dla małych sklepów.

Wymienione platformy e-commerce, to tylko kilka najpopularniejszych spośród wielu istniejących. Większość z nich daje możliwość darmowego, lub częściowo darmowego prowadzenia sklepu.

Jak wybrać platformę do sklepu internetowego?

Przede wszystkim należy określić jak duży będzie to sklep. Jak już wspomniałem wcześniej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że na samym początku ruch na stronie oraz ilość kupujących nie będzie bardzo duża, a oferta sklepu będzie się zwiększać z czasem.

Osoby rozpoczynające sprzedaż online prawdopodobnie docenią możliwość użycia gotowych szablonów. OpenCart posiada prosty interfejs, oraz nie wymaga drogiego komputera do jego obsługi, więc jeśli działalność online ma być nieduża, to może być najlepsze rozwiązanie.

Lepszą wydajność oferuje cieszący się dużą popularnością w Polsce Shoper. Może być trochę bardziej skomplikowany w obsłudze, jednak po jego opanowaniu oferuje znacznie większe możliwości.

Typy platform sprzedażowych sklepów internetowych

Większość z platform sprzedażowych jest w stanie, przy odpowiednim skonfigurowaniu, zapewnić bezpieczne zakupy. Warto jednak wiedzieć, że dzielą się one na kilka typów.

  • SaaS - z angielskiego "oprogramowanie jako usługa". Oznacza to, że w modelu SaaS nie ma potrzeby instalacji oprogramowania na własnym komputerze. Znajduje się ono w chmurze i w zamian za miesięczny abonament, dostawca oferuje dostęp do niego. Istnieje możliwość wykupienia tylko potrzebnych nam funkcji. Zaletą tego rozwiązania jest to, że wszystkie aktualizacje i problemy techniczne leżą po stronie producenta. My możemy skupić się tylko na korzystaniu z usługi.
  • Open Source - jest to model tworzenia oprogramowania, w którym kod źródłowy jest udostępniany użytkownikom, celem wspólnego rozwijania projektu. Skierowany głównie do osób, które potrafią programować i są w stanie dostosować kod do swoich potrzeb. Wymaga instalacji na własnym serwerze. Jest łatwo skalowalny, więc umożliwi dalszy rozwój sklepu.
  • Sklepy licencyjne - oparte na platformach licencyjnych. Przeznaczone raczej dla dużych sklepów, gdzie potrzebna jest duża wydajność. Posiadają zaawansowane rozwiązania i mogą okazać się niezbędnym krokiem na pewnym etapie rozwoju firmy.

Jak zatem możemy zauważyć, dla początkującego sprzedawcy online, prawdopodobnie najkorzystniejsze będzie skorzystanie z oprogramowania typu SaaS. Zalicza się do niego między innymi Shoper, czy Shopify. Sprzedawanie na takiej platformie pozwala na stabilną pracę systemu przy mniejszej ilości zamówień, jest niedrogie i intuicyjne w obsłudze.

Jeżeli planujmy szybki rozwój sklepu i dynamiczne zwiększanie ilości klientów, być może powinniśmy zainteresować się platformą typu Open Source (PrestaShop, Magento). Wymaga to większej wiedzy lub zatrudnienia specjalisty, ale dostępne rozwiązania pomogą w szybszym powiększaniu biznesu.